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Philosophy – Globalization and Intercultural Understanding.

Proceedings of the International Conference on Philosophy for Children.
Edited by Daniela G. Camhy.
2015. 164 S. 19,50 Euro. 15,5 x 22,5 cm. 978-3-89665-635-3.
(Philosophieren mit Kindern Bd. 9)

Inhaltsverzeichnis/Table of content (PDF)

Textauszug/Browse content (PDF)

Prospekt (Druckversion/PDF) / Information leaflet (Print version/PDF)


The rapid change of our present ways of life is related to the fast changes in the scientific and technological world and its frequent innovations. Philosophy answers this challenge of the ever-changing world by searching for intercultural understanding in a globalized world. There can be no doubt that philosophy can promote intercultural thinking, decision-making and action taking, but more effort is necessary to implement this philosophical capability in children's learning and living environment. How can we prepare children to live in a global world? Can we learn to live together in a world of cultural diversity by doing philosophy?

These and other questions were discussed by international experts at the international conference "Philosophy – globalization and cross-cultural understanding."

This collection of articles provides insights on the role of philosophy in terms of a cross-cultural understanding in a rapidly changing world.


Mit der rasanten Veränderung der wissenschaftlich-technischen Welt, den wissenschafts-technologischen Innovationen und Durchbrüchen korrespondiert der rasche Wandel der gegenwärtigen Lebensformen. Auf diese Herausforderungen antwortet die Philosophie mit der Suche nach interkulturellem Verstehen in einer globalisierten Welt. Das Potential der Philosophie für eine Förderung des interkulturellen Denkens, Entscheidens und Handelns steht dabei außer Zweifel, aber die Implementierung des philosophischen Potentials in die Lern- und Lebenswelten von Kindern bedarf noch gewaltiger Anstrengungen. Wie können wir junge Menschen auf das Leben in einer globalen Welt vorbereiten? Können wir durch das Philosophieren das Zusammenleben in einer kulturellen Vielfalt lernen?

Diesen und weiteren Fragen stellten sich internationale Expertinnen/Experten im Rahmen des internationalen Kongresses "Philosophie - Globalisierung und interkulturelles Verstehen".

Die vorliegenden Beiträge geben Einblicke bezüglich der Rolle der Philosophie im Hinblick auf ein interkulturelles Verstehen in einer sich immer schneller wandelnden Welt.


Daniela G. Camhy Studium der Philosophie, Psychologie, Pädagogik und Germanistik, Ehrendoktorat der Montclair State University USA, Associate Professor am Research Center for Language and Semiotic Studies, Indiana State University Bloomington, Lehrende am Institut für Philosophie der Universität Graz. Seit 1985 Leitung des Instituts für Kinder- und Jugendphilosophie in Graz. 2012 International Prize for Humanism der Henri La Fontaine Foundation in Belgien.



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